Week 3 in Varanasi - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Selina - WaarBenJij.nu Week 3 in Varanasi - Reisverslag uit Rotterdam, Nederland van Selina - WaarBenJij.nu

Week 3 in Varanasi

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

04 Februari 2016 | Nederland, Rotterdam

Hallo allemaal,

Een beetje vertraging (letterlijk), maar dan toch nog maar even het laatste reisverslag online zetten. Op maandag hebben we natuurlijk weer lesgegeven, en deze keer met de nieuwe favoriet 'I Like the Flowers'. Na de lunch zijn we weer naar Ashadiya geweest en ook daar heb ik weer lesgegeven. Een heel vol programma die dag, want daarna hadden we zelf ook nog Hindi les, waar we werkwoorden hebben geleerd.
De volgende dag was het lesgeven met werkwoorden voor onszelf weer een hele opgave met het voltooid deelwoord. In de middag hadden we weer kookles, waar we alu paratha (chapati gevuld met aardappels), gefrituurde pannenkoeken en gobhi mater sapgi (eigenlijk gewoon doperwten met bloemkool) gemaakt hebben maar zeker allemaal heel lekker was.
Op woensdag hebben we natuurlijk weer lesgegeven, met deze keer wat herhaling. Na weer lunch op school hadden we we onze laatste Ayurveda workshop, waar we uitgevonden hebben uit welke elementen bestaan en wat verdacht veel op elkaar leek. Hierna hadden we weer een cultuur les, nu over Hindoeisme. Zo weten we nu dat er meer dan 33 miljoen goden zijn, er geen oprichter is en natuurlijk dat er vele rituelen zijn. In de avond hadden we ons laatste diner bij het gastgezin.
Donderdag hebben we het tijdens het lesgeven gehad over meervouden en dan vooral onregelmatig, wat hier en daar nog wat leuke dingen opleverde zoals 'sheepies'. Ook hebben we de laatste toets afgenomen, wat gelukkig beter ging dan de eerste keer. Vervolgens zijn we voor de laatste keer naar het Ashadiya center geweest, deze keer vooral om afscheid te nemen gepaard met vele foto's. Hierna hadden ik dan toch wat vrije tijd, dus had ik besloten om maar een massage te nemen. 's Avonds waren we uitgenodigd voor een diner bij een van de leraren. Hier hebben we Zuid-Indisch gegeten, dus idli (geplette rijst broodjes) en curry.
De volgende dag was de laatste dag van ons lesgeven, maar het was niet duidelijk of wij of de kinderen dat erger vonden. Na veel mooie tekeningen en een lang afscheid was het dan toch afgelopen. Dit was ook onze laatste lunch op school, en daarna hadden we vrije tijd om ons aan te kleden voor het afscheidsfeest. Het is nog een heel gedoe om een saree aan te krijgen, en met hulp van onze gastmoeder heeft het zeker een half uur geduurd om het aan te krijgen. Het is in feite een hele grote lap stof van zo'n 3 meter die op een speciale manier om wordt gedaan als een soort jurk. En natuurlijk veel glitters met al onze sieraden. Het was leuk om al onze leraren van de workshops nog een keer te zien, alhoewel het heel koud was. Maar het eten was zeer goed, en natuurlijk een grote chocoladetaart toe.
Zaterdag moesten we om 6 uur weg om ons vliegtuig te halen, maar zoals sommigen misschien wel weten is het in Varanasi 's ochtends zeer mistig en vliegen de vliegtuigen in de winter vrijwel niet voor 12 uur 's middags. Dus helaas hadden wij de pech met meer dan 3 uur vertraging, wat ertoe leidde dat we onze vlucht naar Dubai en dus Amsterdam mistte. Na heel erg veel gedoe en geschreeuw op het vliegveld konden we uiteindelijk, al dan met een prijskaartje, omboeken naar de volgende dag. Het was een lange nacht op het vliegveld in Delhi, maar achteraf kunnen we er wel een beetje om lachen.
Gelukkig zijn we de 25e weer aangekomen in Nederland, na een reis van bijna 3 dagen. Ik, en de anderen ook, ben zeker een hele ervaring rijker na onze reis naar India. Of het er nog een keer van komt weet ik niet zeker, maar wie weet wel op een andere plek.

Groetjes Selina