Dag 13 & 14 Ruteng/Labuhanbajo - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Selina - WaarBenJij.nu Dag 13 & 14 Ruteng/Labuhanbajo - Reisverslag uit Labuhanbajo, Indonesië van Selina - WaarBenJij.nu

Dag 13 & 14 Ruteng/Labuhanbajo

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

19 Juli 2015 | Indonesië, Labuhanbajo

Hallo allemaal,

Hier zijn we dan weer, na een dagje in een hotel zonder internet. Gisteren zijn we vanuit Bajawa vertrokken richting Ruteng. Onderweg zijn we gestopt bij een plaatselijke ‘brouwerij’ die Arak, een soort jenever, maakte. De vrucht wordt uit de boom geplukt en met een speciale tang wordt het sap in de vrucht losgemaakt. Vervolgens worden kleine stukjes afgesneden en deze worden gekookt. De sap wordt dan in ketels gedaan en gekookt totdat er alcohol vrijkomt die via bamboepijpen in de fles loopt. Dit kan meerdere keren gedaan worden zodat het alcoholpercentage steeds hoger komt te liggen. Voor de lokale bevolking is dit het enige alcohol, op bier na, wat ze gemakkelijk kunnen kopen. Hierna zijn we doorgereden naar Ruteng, en na de lunch kwamen we bij ons hotel. Dit was een oud klooster, al dan wel opgeknapt, maar nog wel in gebruik door de nonnen zelf.

De volgende dag zijn we weer om half 8 vertrokken, deze keer op weg naar Labuhanbajo. ’s Ochtends zijn we begonnen met een wandeling door de rijstvelden, die er natuurlijk hier in overvloed zijn. Het klinkt op het eerste gezicht niet erg spannend, maar het levert zeker prachtige uitzichten op. Iets verderop, na een kleine beklimming, hadden we nog een paar bijzondere rijstvelden. Deze zijn namelijk ingedeeld in de vorm van spinnenwebben. In totaal zijn er 16 spinnenwebben van verschillende groottes, en ieder van de webben behoort tot een ander dorp. Deze verdelen vervolgens de webben weer over de bewoners van het dorp. Onderweg hebben we natuurlijk nog veel meer rijstvelden gezien in het zogeheten Manggarai-gebied, de grootste bevolkingsgroep op Flores. Na nog een lunch kwamen we halverwege de middag aan in ons hotel in Labuhanbajo, het Golo Hilltop Hotel (wat eigenlijk 3 keer ‘top’ betekent, maar dat terzijde). Van hieruit hebben we goed zich op de baai van Labuhanbajo, niet alleen vanuit de kamer maar ook vanuit het zwembad.

Morgenochtend vroeg vertrekken we met de boot naar Komodo en Rinca, om dan (eindelijk) de komodovaranen te gaan bezoeken en misschien zelfs nog even te snorkelen. We zullen natuurlijk zo snel mogelijk laten weten hoe het was.

Groetjes Selina, Gert & Marja

• 19 Juli 2015 - 14:57

Wendy:

Hoi,

Heb je de Arak ( rijstewijn die nog een keer gestookt wordt) geproefd? Wij waren ook een keer in Borneo bij de lokale bevolking waar ze ook Arak stookten en Tuak (rijstewijn). We sliepen in paalwoningen op de houten vloer. Nu was ik ook nog de volgende dag jarig, dus je weet het wel. Het smaakte best, alleen het fenomeen paalwoning, maakte het soms wel lastig, want maakte je een misstap dan lag je een paar meter beneden tussen de varkens......

Gr Wendy en Willem

• 19 Juli 2015 - 20:27

Annette:

Leuk om jullie belevenissen weer te kunnen volgen
    Heel veel plezier bij de komodovaranen
    Mooie foto`s hebben jullie al gemaakt

groetjes Annette