Dag 12 Bajawa - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Selina - WaarBenJij.nu Dag 12 Bajawa - Reisverslag uit Bajawa, Indonesië van Selina - WaarBenJij.nu

Dag 12 Bajawa

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

17 Juli 2015 | Indonesië, Bajawa

Hallo allemaal,

Hier zijn we alweer aangezien we hier toch goed internet hebben. Vanochtend na ons ontbijt zijn we om 8 uur vertrokken om verschillende traditionele dorpen te bekijken. Deze zijn gelegen rondom de vulkaan Ijerine, ongeveer een half uur rijden vanuit Bajawa. Het eerste dorpje waar we geweest zijn heette Bena. In deze cultuur is voorouderverering zeer belangrijk, en dit wordt ook wel animisme genoemd. Daarom moeten de mensen ook altijd thuis begraven worden, ook al zijn ze daar niet echt. Dit kan volgens de mensen door in het huis waar de baby geboren wordt de placenta en een zwart stukje uit de neus (al weten we niet precies wat) te bewaren. Op de graven van de mensen staan ook hun bezittingen, meestal bestaande uit hun eigen bord waarvan ze thuis altijd aten. Het huis blijft altijd in dezelfde familie, en er mogen geen huizen bijgebouwd worden. Het huis wordt doorgegeven aan de jongste dochter en dat blijft zo doorgaan. Zij mogen dan ook niet weggaan uit het dorp, in tegenstelling tot de andere kinderen. In zo’n dorp wonen verschillende ‘clans’, en bij het mannelijke hoofd van een clan staat een klein huisje op het dak en bij de vrouwelijke hoofden een soort poppetje. Ook bestaan er in een dorp 3 verschillende klassen, en de huizen staan dan ook ieder op hun eigen niveau. Je kan dus nooit naar een hoger niveau verhuizen.

Hierna hebben we een wandeltocht gemaakt van ongeveer 2 uur naar het andere dorp Tololela. Deze route ging gelukkig bijna alleen maar naar beneden, maar het was toch oppassen met alle losse stenen en steentjes die op het pad lagen. Dit tweede dorp zat eigenlijk vrijwel hetzelfde in elkaar als de eerste. Het derde dorp zijn we niet geweest, aangezien we na een afdaling van nog een uur redelijk moe waren. Daarom zijn we in plaats van nog verder te lopen naar de warmwaterbronnen gegaan. Hier hebben we ook wat gegeten en daarna natuurlijk even genoten van het warme water. Er zijn geen speciale zwembaden gemaakt, dus het is allemaal nog natuurlijk (op de kleedhokjes na dan).

Rond een uur of twee waren we weer terug in het hotel, en we hebben net ons (natuurlijke lekkere) avondeten achter de kiezen. Morgen gaan we weer verder naar Ruteng, en vervolgens naar Labuhanbajo om vandaaruit als het goed is de komodovaranen te gaan bezoeken. Tot snel!

Groetjes Selina, Gert & Marja

• 18 Juli 2015 - 13:39

Harry Versluis:

hier nog eens een berichtje van ons uit ameide
    hhet gaat de goede kant met oma haar knie er was niks beschadigd volgens de terapuet
    het weer is hier zonnig afgewisselt met wolken verder heb ik niet veel tevertellen dus veel plezier
    en kijkgenot
    groeten van opa en oma