Dag 2 & 3 Yogyakarta/Malang - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Selina - WaarBenJij.nu Dag 2 & 3 Yogyakarta/Malang - Reisverslag uit Malang, Indonesië van Selina - WaarBenJij.nu

Dag 2 & 3 Yogyakarta/Malang

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

08 Juli 2015 | Indonesië, Malang

Hallo allemaal,

Hier zijn we dan weer, eindelijk in ons hotel in Yogyakarta. Het heeft nog een uur geduurd, maar na 5 uur vertraging konden we dan eindelijk vliegen. Vandaaruit zijn we gelijk naar ons hotel gegaan aangezien het een zeer vermoeiende dag was geweest.

De volgende dag begonnen we met ons programma na meer dan 24 uur reizen. ’s Ochtends rond 8 uur gingen we naar het paleis van de Sultan. Op dit moment is de 10e sultan aan de macht, en het paleis wordt dus ook nog voor een deel bewoond. In het paleis bevinden zich kleine musea over het leven van de huidige sultan en ook van de vroegere sultans, en ook verschillende giften die ze hebben ontvangen van andere landen. De huidige sultan heeft ‘maar’ 5 dochters, en er is dus geen troonopvolger. Maar de sultans hiervoor hadden wel tot 78 kinderen, al dan wel bij veel verschillende vrouwen. De stambomen hebben dus zeer veel bladeren.

Vervolgens zijn we naar het waterpaleis geweest, wat niet meer in gebruik is. Vroeger was het paleis omringd door water en diende het als laatste vesting in het geval van een belegering. Binnen woonden de prinsessen en de sultan mocht als enige man aanwezig zijn. Zij gingen zwemmen in de zwembaden en de sultan keek toe vanuit zijn vertrek. Na een tijdje ging hij naar beneden en gooide hij een jasmijnbloem in het water. De prinses die de bloem te pakken kreeg mocht de rest van de dag doorbrengen met de sultan in zijn privézwembad. Helaas kan het water nu niet meer gebruikt worden om te zwemmen.

Hierna zijn we naar een batik-werkplaats gegaan, en uitleg kregen over hoe batik wordt gemaakt. Eerst wordt een laagje was in een patroon aangebracht op de plekken die niet gekleurd mogen worden, wat zich met iedere nieuwe kleur herhaalt. Hoe meer kleuren, hoe meer tijd het kost om te maken. Verder hingen er nog prachtige batik-schilderijen, maar toch iets te duur om te kopen. Daarna zijn we naar een zilverwerkplaats geweest, waar wij konden zien hoe zij zilveren sieraden maken en specifiek filigraine, een manier om uit vele kleine zilverdraadjes sieraden te kunnen maken. Ook was er een grote winkel waar allerlei zilveren beelden, sieraden, bestek en nog meer werden verkocht. Bij de winkel was ook een restaurant, waar we onze lunch hebben gehad.

Na de lunch zijn we doorgereden naar de Borobodur, wat een eindje buiten Jogja (door de lokale bevolking zo genoemd) ligt. Het is een van de meest toeristische plekken, maar toch was er bijna niemand. Dit komt door de Ramadan, wat als voordeel heeft dat het overal heel rustig is maar als nadeel dat heel veel winkels overdag dicht zijn. De Borobodur is een grote Boeddhistische tempel, van wel 153 meter breed. De tempel bestaat uit 9 lagen, waarvan iedere laag reliefs bevat over wat goed is en wat slecht is om te doen als Hindu. Gelukkig zijn de reliefs grotendeels intact gebleven ondanks de vulkaanuitbarsting in 2006. De negende laag van de tempel is het hoogste wat je kunt bereiken en dat is Nirvana, ofwel de hemel. In Nirvana bestaan er ook nog 3 verschillende lagen, waarbij je als mens steeds minder slecht bent. Boven op de tempel heb je, met een beetje geluk, goed uitzicht op de Merapi-vulkaan.
Op de terugweg zijn we nog bij de Mendur-tempel gestopt. Deze tempel is bijzonder vanwege het Boeddha-beeld wat zich binnenin de tempel bevindt. Normaal gesproken zit een Boeddha in de lotushouding of ligt hij, maar dit beeld is een staande Boeddha. In zoverre staand, dat hij op een stoel zit en de voeten de grond raken.

Hierna zijn we weer teruggegaan naar het hotel, om vervolgens ’s avonds naar de Ramayana-voorstelling te gaan, met voorafgaand een buffet. De Ramayana is een van de bekendste liefdesverhalen in het Hindoeïsme, waarin prinses Sita wordt ontvoerd koning Rahwana door middel van een list met een gouden hert. De rest van het verhaal is de moeite waard om zelf een keer te lezen en zeker ook te zien.

De volgende dag zijn we vroeg op weggegaan, en zijn we als eerste naar Prambanan geweest. Dit is een tempelcomplex met zo’n 250 tempels, waarvan er nog maar een stuk 30 opgebouwd zijn. Deze tempel is een Hindoeïstische tempel en is dus gewijd aan verschillende Hindoeïstische goden. De eerste tempel is gewijd aan Brahma, de middelste aan Shiva en de derde aan Vishnu (ook wel Wisnu). De middelste tempel bestaat uit vier verschillende kamers, waarin zich in de eerste kamer een beeld van Shiva bevindt, de tweede een reïncarnatie van Shiva, de derde kamer een beeld van Ganesh, de olifantengod, en als laatste de vrouw van Shiva genaamd Durga met acht armen. Ook is er een tempel gewijd aan Garuda, maar helaas is het beeld hierbinnen weg. Deze tempels zijn ook zwaar getroffen door de aardbeving in 2006, maar de reeds opgebouwde tempels zijn wel beschadigd maar gelukkig niet helemaal ingestort.

Hierna zijn we weer begonnen aan een lange dag van reizen, en dit keer met de auto. Met de auto zijn we van Yogyakarta naar Malang gereden, waar we rond 7 uur ’s avonds zijn aangekomen. Onderweg hebben we nog van het uitzicht kunnen genieten, maar ook nu waren er veel plekken dicht. Nu zitten we in ons hotel, en kunnen we morgen gelukkig uitslapen. Het wordt daarna weer een zeer lange dag waarin we middernacht vertrekken naar de Bromo-vulkaan. Hopelijk kunnen we weer snel iets van ons laten horen.

Groetjes Selina, Gert & Marja

HIER NIET VEEL VANDAAG GEREGELD GEREGEND OOK GOED VOOR ALL
    DE GROETEN VAN OMA EN OPA OOK AAN JE VADER MOEDER

• 09 Juli 2015 - 00:42

Willem Versluis:

Het vele reizen heeft wel als voordeel dat jullie ook veel zien.
    Veel plezier en geniet ervan.

Gr Willem