Dag 5/6 Siem Reap (Angkor Wat) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Selina - WaarBenJij.nu Dag 5/6 Siem Reap (Angkor Wat) - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Selina - WaarBenJij.nu

Dag 5/6 Siem Reap (Angkor Wat)

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

27 December 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hier zijn we weer, na twee drukke dagen.
Dat is ook de reden dat we gisteren even niets van ons hebben laten horen, ook al hebben we tot nu toe in ieder hotel gratis internet gehad.
Gisterochtend zijn we van Phnom Penh naar Siem Reap gevlogen.
Gelukkig hadden we deze keer geen vertraging, het was ook maar een vlucht van 40 minuten.
Siem Reap op zichzelf stelt niet zoveel voor, er wonen maar 160.000 mensen, vergelijken met Phnom Penh waar 2.5 miljoen mensen wonen.
Maar vlakbij Siem Reap liggen de Angkor tempels, en daar komen natuurlijk veel toeristen op af.
De meeste mensen gaan alleen voor Angkor Wat, maar de andere tempels zijn minstens zo mooi op hun eigen manier.
’s Ochtends hadden we nog even vrij, omdat het rond 12 uur veel te heet is buiten.
Eerst moesten we een kaartje kopen, of eerder een soort visa dat voor bepaalde tijd geldig is.
Binnen die tijd mag je een bepaald aantal keer naar binnen, en dat wordt streng gecontroleerd.
Als eerste zijn we naar de Ta Phrom tempel geweest, of ook wel de Jungle tempel.
Overal staan grote bomen tussen de stenen doorgegroeid, en hierdoor zijn er ook veel dingen ingestort.
Het is een mooi gezicht, maar het is zonde dat er zoveel tempels zijn ingestort.
Overal liggen stukken steen op de grond, klaar om gerestaureerd te worden als er geld is.
Op de muren zijn hier en daar nog reliëfs te zien, maar bijna alle boeddha tekeningen waren vernietigd.
De nationale religie is nu dan wel weer boeddhisme, maar vroeger veranderde het nog wel eens tussen het hindoeïsme en boeddhisme.
De hindoeïsten vereren andere goden, en de boeddha zit in de verkeerde meditatie houding in hun ogen.
Overal zitten dus gaatjes waar boeddha’s hadden moeten zitten.
Vervolgens zijn we naar Banteay Kdei geweest, een boeddhistisch klooster.
Dat was het in ieder geval vroeger, nu wonen er geen monniken meer.
Ook zijn we naar Srah Srang geweest, het zwembad van de koning Jayavarman VII.
Niet zomaar een klein zwembadje, eerder een meer met een prachtig uitzicht.
Op een platform kon je uitkijken op het meer, en de weerspiegeling van de bomen was goed te zien in het water.
’s Avonds zijn we ergens gaan eten, om de volgende dag weer fit op te staan.
Vandaag hebben we heel veel tempels bezocht, en daar hoefden we gelukkig niet heel vroeg voor op te staan.
Eerst zijn we met de tuk tuk naar het tempelcomplex gebracht.
Als eerste kwamen we door de zuidelijke poort van de stad Angkor Thom.
De Bayon tempel was gewijd aan koning Jayavarman II.
De meeste tempels zijn wel aan iemand gewijd, of aan een god, of aan een belangrijk persoon.
Deze tempel staat bekend om de vier gezichten die op iedere toren zitten.
Alle gezichten hebben een andere uitdrukking op hun gezicht, maar buiten dat lijken ze allemaal wel op elkaar.
Ook hier konden we weer een mooie reflectie van de tempel in het water zien.
Aan de buitenkant van de tempel zaten reliëfs die drie verhalen.
Deze waren voor de gewone mensen van vroeger, zodat ze de verhalen niet zouden vergeten.
Alle tempels zijn ook opgebouwd uit terrassen, hoe hoger hoe belangrijker; en dus meestal ook mooier.
Tussendoor zijn we nog naar een paar tempels geweest die de gids ons heeft laten zien, die waren ook zeker mooi, maar ze hadden allemaal geen belangrijke functie.
Toen zijn we naar het Terras van de Olifanten gegaan.
Aan de zijkanten zijn veel reliëfs met natuurlijk olifanten en ook religieuze figuren.
Vroeger werden op het veld voor het terras olifantengevechten gehouden, tussen twee verschillende landen.
Ook kon je tussen de terrassen door nog lopen, waar nog prachtige reliëfs binnenin zaten.
Deze waren nog bijna niet aangetast door het weer, en omdat er zo weinig mensen komen.
Na de lunch hadden we tot drie uur vrij, omdat het dan weer te warm was.
’s Middags gingen we dan eindelijk naar Angkor Wat, ook al waren de andere dingen prachtig, hier waren we toch voor gekomen.
En het was inderdaad mooi, zeker ’s middags met het zonlicht wat er anders opvalt.
Het was nog wel steeds heel warm, en we hadden dan ook een paraplu tegen de zon in plaats van tegen de regen.
Van voren kun je maar 3 torens zien, maar het zijn er in totaal 5.
Ook hier konden we weer een prachtige weerspiegeling zien in het water.
Angkor Wat is al een stuk verder opgebouwd dan de andere tempels, ook al ontbreken er nog steeds wat stukjes.
Binnenin zitten weer ontzettend veel reliëfs, voornamelijk met bloemen, apsara danseressen en legendes.
Apsara danseressen zijn de heilige danseressen in het hindoeïsme, en er zijn meer dan 2000 reliëfs van.
Via een steile trap konden we op het hoogste terras komen, het terras van de koning en zijn familie.
Van binnen was alles net iets mooier gemaakt dan beneden, want het was ten slotte wel voor de koning.
Je keek uit op de pad van de ingang en de bossen er omheen.
Angkor Wat is de grote trots van Cambodja, het staat zelfs op de nationale vlag.
Alleen zat er om de 5 meter een trapje, omdat de deurdrempels of te hoog of te versleten waren.
Ook waren er zes bibliotheken, maar dan zonder boeken en met stenen inscripties.
Daarna zijn we naar de Pre Rup tempel gegaan om de zonsondergang te bekijken.
Helaas was deze niet zo heel mooi vandaag, gisteren kleurde de lucht helemaal rood.
Hierna waren we natuurlijk helemaal uitgeteld, en na wat gegeten te hebben gaan we nu vroeg slapen.
Morgen gaan we varen over het Tonlé Sap meer en gaan we nog een paar tempels bezoeken.
Overmorgen vertrekken we al om half 6 ’s ochtends, voor een busritje terug naar Phnom Penh.
Maar de vakantie is tot nu toe zeer geslaagd, en dat zal vast wel zo blijven.

Groetjes Selina, Gert & Marja