Siem Reap/Phnom Penh/Sihanoukville - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Selina - WaarBenJij.nu Siem Reap/Phnom Penh/Sihanoukville - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Selina - WaarBenJij.nu

Siem Reap/Phnom Penh/Sihanoukville

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

01 Januari 2013 | Cambodja, Preah Seihanouk

Hier zijn we weer, de afgelopen dagen hadden we niet zo veel tijd om een uitgebreid verslag te maken.
Op onze echte laatste dag in Siem Reap zijn we nog naar één laatste tempel geweest, Banteay Srei.
Deze staat bekend als één van de best bewaarde tempels hier, en dan voornamelijk de beelden en reliëfs.
De reliëfs zijn nog gedetaïleerder en kleiner dan ze in de meeste tempels zijn.
Daar komt ook de naam van de tempel vandaan, wat vertaalt Citadel van de Vrouwen heet.
De mannen zouden namelijk niet genoeg geduld hebben gehad om zulke kleine details te maken, en vrouwen wel.
Vroeger heette het Banteay Shrei, tempel van Fortuin.
Als waar je in deze tempel voor bad, zou dan ook daadwerkelijk uitkomen.
Daarna hebben we de plaatselijke palmwijn geprobeerd, wat eigenlijk gewoon wijn is maar dan met zeer weinig alcohol.
Vervolgens zijn we nog naar de steen- en hout werkplaats geweest, waar je stap voor stap kon zien hoe alles gemaakt werd.
Het was leuk om dat een keer van dichtbij te zien.
's Middag hadden we vrij omdat we de volgende dag alweer om 5 uur op moesten staan.
De volgende dag moesten we dus vroeg op, en dat voor een autoritje van zo'n 6 uur terug naar Phnom Penh.
Uiteindelijk duurde het 7 uur, omdat het wegdek heel erg slecht was.
Halverwege zijn we gestopt in Skun, ook wel Spiderville genoemd.
Hier worden tarantula's gekookt en vervolgens verkocht en opgegeten.
We hebben een stukje geprobeerd, maar geen van ons vond het erg lekker.
Ook kon je er veel andere insecten kopen om te eten, zoals sprinkhanen, zijderupsen et cetera.
Rond een uur of 1 waren we in Phnom Penh, en na de lunch hadden we weer even tijd om uit te rusten.
De stad hadden we al grotendeels gezien, dus we hebben niet zo veel gedaan.
We moesten eerst even terug naar Phnom Penh omdat het anders veel te lang rijden zou zijn naar Sihanoukville (zo'n 12 uur in totaal).
De volgende dag moesten we dus weer 5 uur rijden, maar we hoefden pas om 8 uur weg.
Eenmaal aangekomen bij het hotel duurde het 2 uur voordat de kamer klaar was, dat was wel een beetje jammer.
's Avonds hadden we een groot Oudjaarsdiner op het strand.
De tafels en stoelen stonden gewoon midden op het strand en veel mensen liepen rond op hun blote voeten.
Om 12 uur hadden we natuurlijk vuurwerk en champagne, 6 uurtjes eerder dan in Nederland.
Vandaag hebben we niet veel gedaan, behalve lekker aan het strand liggen.
Het weer is hier iets kouder dan in de stad, met een wat wind en een beetje bewolking erbij, maar dat is helemaal niet erg.
Morgen hebben we nog een dagje vrij, en donderdagmiddag gaan we beginnen aan de lange terugreis naar huis (5 uur rijden, 1 uur vliegen, 6 uur wachten en dan nog 11 uur vliegen).
We zullen waarschijnlijk niet zo veel meer van ons laten horen omdat we nu niet meer zoveel zullen gaan doen.

Groetjes Selina, Gert & Marja

• 02 Januari 2013 - 19:49

Gerhard:

Ik wens jullie allemaal een heel goed begin van dit nieuwe jaar!
    Hier was de jaarwisseling nat met weer véél vuurwerk (€70 miljoen!)
    Groetjes,
    Gerhard