Dag 7 Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Selina - WaarBenJij.nu Dag 7 Siem Reap - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Selina - WaarBenJij.nu

Dag 7 Siem Reap

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

28 December 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

We zijn er weer, na een warm dagje.
De temperatuur lag hier iets hoger dan normaal, maar het was gelukkig ook een beetje bewolkt.
Vandaag hebben we onze eerste boottocht gemaakt, naar het Tonle Sab meer.
Op het meer zelf zijn we niet lang gezien, er was overigens ook niet meer te zien dan water.
Het meer is nu 3000 vierkante kilometer, in de regentijd zo'n 10000 vierkante kilometer.
Op de rivier er na toe wonen veel mensen, in huizen gebouwd op hoge palen.
Sommige huizen staan op palen van wel tien meter, want in de regentijd is het water nog veel hoger.
Iedereen leeft van de visserij, want het meer is een zoetwater meer.
Halverwege zijn we nog even overgestapt naar een heel klein bootje om tussen de mangrove te varen.
Dat was een heel mooi gezicht met de zon tussen de bomen door.
Overal staan ook fuiken voor de vissen en veel struikjes en bomen steken nog ruim boven het water uit.
Na even snel op het meer te zijn geweest zijn we dezelfde weg weer terug gevaren.
Met het busje moesten overal een zeer hobbelig weggetje weer terug, met uitzicht op de rijstvelden.
Daarna zijn we naar een monnik gegaan om gezegend te worden en een offer te brengen.
We zijn gezegend voor een goed vervolg van de reis en een goede gezondheid, dus laten we hopen dat het allemaal uitkomt.
Na de lunch hebben we nog drie kleinere tempels bezocht, die een eindje van Angkor Wat vandaan liggen.
Als eerste zijn we naar de Lolei tempel geweest, de kleinste van allemaal.
Er stonden vier torens, helemaal begroeid met gras.
Hier en daar waren nog een paar goed bewaarde reliëfs te zien.
Vervolgens zijn we naar de Preah Ko tempel geweest.
Hoe de tempel eigenlijk heet, weet niemand, maar het is vernoemd naar de drie heilige koeien standbeelden die voor de tempel staan.
De zes torens staan in rijen van drie achter elkaar, en de middelste is de grootste.
Het is de oudste tempel, gebouwd voor de voorouders van de vroegere koning.
Heel veel reliëfs zijn hier nog goed bewaard gebleven omdat de torens zo dicht bij elkaar staan.
Alleen de onderkant is beschadigd door de regen die er langskomt in de regentijd.
Als laatste zijn we naar de Bakong tempel geweest, die weer wat groter was.
De tempel had vijf hoge trappen om naar de bovenkant te kunnen.
Het uitzicht vanaf de bovenkant was zeker weer de moeite waard.
Ook deze tempel was nog niet zo erg beschadigd, waarschijnlijk omdat ze deze niet belangrijk genoeg vonden om dingen van mee te nemen.
Op veel trappen en wat reliëfs boven de deuren na, was er niet zo heel veel te zien.
Voor de verandering hadden we nog een ander vervoersmiddel om ons van de tempel naar het busje te brengen.
Dit was een ossenwagen, getrokken door twee ossen.
Dat is geen normaal vervoersmiddel meer hier, maar het is leuk om een keer te doen.
Nu zitten we nog even in het hotel en vanavond gaan we naar een Apsara dansshow.
Morgenochtend gaan we nog naar één tempel en 's middags hebben we nog even wat vrije tijd.
Overmorgen hebben we een ritje van 6 uur voor de boeg, beginnend om half 6.
Tot de volgende keer!

Groetjes Selina, Gert & Marja