Dag 4 Rendierfarm + vrije dagen - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Selina - WaarBenJij.nu Dag 4 Rendierfarm + vrije dagen - Reisverslag uit Kittilä, Finland van Selina - WaarBenJij.nu

Dag 4 Rendierfarm + vrije dagen

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

03 Maart 2012 | Finland, Kittilä

Hier zijn we weer, het heeft helaas even wat langer geduurd.
Op donderdag zijn we naar de rendierfarm geweest.
Gelukkig was het die dag niet verschrikkelijk koud, zoals bij de andere groepen het geval was geweest.
Eerst kregen we wat uitleg over de rendieren zelf, hoe ze leefden et cetera, en over de mensen die rendieren houden.
Iedere houder heeft zijn eigen teken wat wordt gemaakt in het oor een paar maanden na de geboorte zodat alle rendieren uit elkaar kunnen worden geworden.
Omdat er 305 houders hier in de buurt zijn, kom je de gekste tekens tegen die in de oren van de rendieren zijn gemaakt.
Daarna gingen we een tochtje maken in de slee.
Voor iedere slee zat een rendier, en alle sleeën zaten ook aan elkaar vast.
Het was toch nog vrij koud, omdat je natuurlijk niets doet, en ook niet Eenmaal aangekomen op een bepaalde plek, gingen we lasso werpen.
Met een speciaal touw met een knop erin kon je rendieren vangen, bij het gewei natuurlijk.
Eerst hebben we geoefend op een gewei wat vast in de sneeuw stond, maar daarna gingen we naar de echte rendieren.
In een kleine ren stonden 5 kleine rendieren, en met z'n tweeën tegelijk moest je proberen er 1 te vangen.
Sommige van ons hadden geluk, want er waren er in totaal 3 gevangen.
Daarna hebben we gegeten bij een kampvuur, binnen.
De gids had rendierburgers gemaakt met kaas, aardappelbroodjes en mayonaise wat heerlijk was.
Toen zijn we weer teruggegaan, helaas wel dezelfde route omdat het zo hard sneeuwde.
Door de sneeuw waren de andere paden slecht geworden, en die in het bos nog niet.
Eenmaal terug in het hotel hadden we het allemaal koud, maar we konden ons allemaal even lekker opwarmen met een douche.
's Avonds zijn we vroeg naar bed gegaan, omdat de bus naar Levi al om 9 uur 's ochtends zou vertrekken.
Na een vroeg ontbijt zijn we dus vertrokken naar Levi.
In Levi is het grote skigebied hier in de buurt, en natuurlijk ook veel toeristische met veel souvenir winkels.
Er was een grote variatie in pistes, en er was ook een groot langlauf gebied omdat het hier niet echt bergachtig is.
De ene helft van onze groep is gaan skiën, sommige anderen langlaufen en anderen zijn gaan lopen.
De lift naar het wandelgebied op de berg was gesloten vanwege de wind, dus zijn we maar beneden gebleven.
Er was ook een grote spa in de buurt, met heel veel zwembaden en sauna's.
Dat was natuurlijk heerlijk na de hele week actief zijn.
Het restaurant was in hetzelfde hotel, en na de lunch zijn we nog even de stad in gegaan.
We zijn heel veel souvenir winkeltjes in gegaan en uiteindelijk hebben we haast niets gekocht.
Om 4 uur zijn we weer teruggegaan naar het hotel.
's Avonds hadden we het afscheidsdiner, ook al ging iedereen op zondag pas weg.
Het was deze keer geen buffet, maar Laplandse specialiteiten.
Dat bestond uit veel vis en veel rendier, maar het was weer heerlijk.
Zaterdag was onze echte dag vrij, we mochten helemaal zelf weten wat we gingen doen.
's Ochtends zijn we gaan langlaufen, zo'n 4 kilometer en 2 van ons zijn 's middags nog een keer 7 à kilometer geweest.
Tussendoor hadden we lunch in het hotel, waar het dit keer heel rustig was.
Nu zitten we nog even in de hotelkamer, en we gaan zo meteen naar het restaurant voor ons echte laatste diner in het hotel.
Morgen gaan we om half 10 naar het vliegveld, wat hier 5 minuten vandaan ligt, en we vliegen om 11 uur.
Vanwege het tijdsverschil landen we om half 3 alweer in Nederland.
We laten het waarschijnlijk nog wel even weten als we aangekomen zijn.
We hebben in ieder geval heel erg van onze vakantie genoten.

Groetjes Selina, Gert & Marja

• 04 Maart 2012 - 12:41

De Visjes...:

fijne reis!!! de foto's zijn prachtig... en de reis volgens mij ook!!! Ik ben niet van de sneeuw maar het ziet er prachtig uit!!!

• 05 Maart 2012 - 18:07

Annette:

Zo te lezen hebben jullie een hele leuke maar ook bijzondere reis gemaakt.
    Gaaf hoor al die bijzondere dingen die jullie deze keer gedaan hebben

groetjes