1e dag op zee / Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Selina - WaarBenJij.nu 1e dag op zee / Kopenhagen - Reisverslag uit Kopenhagen, Denemarken van Selina - WaarBenJij.nu

1e dag op zee / Kopenhagen

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

07 Juli 2011 | Denemarken, Kopenhagen

Hier is ons eerste reisverslag vanaf de Oostzee.
Nadat we eerst met de Stena Line Brittanica over zijn gevaren naar Harwich, kwamen we rond 7 uur aan.
We moesten om half 6 al ontbijten, dus de rest van de dag was iedereen een beetje moe.
We dachten dat eerst nog een heel stuk moesten lopen naar de andere boot, maar hij lag al naast de Stena Line.
Helaas moesten we wel nog tot half 12 wachten tot we konden boarden.
Het was vrij koud in de cruise terminal, maar buiten was het lekker warm.
Eerst konden we natuurlijk niet aan boord omdat het paspoort niet gelezen werd (het was een Amerikaans systeem).
Eenmaal aan boord konden we gelukkig gelijk lunchen, wat we niet hadden verwacht.
Het was een gigantisch buffet, van broodjes & sandwiches tot hamburgers, patat, spaghetti, pizza en nog vele andere dingen natuurlijk.
Om 1 uur konden we onze kamer in.
We hadden helaas wel een binnenhut omdat de rest al vol zat, maar voor de rest mogen we niet klagen.
We hebben zelfs een fatsoenlijke douche aan boord, en een groot tweepersoonbed.
We konden het derde bed eerst niet vinden, maar dat zat blijkbaar in het plafond.
Daarna hebben we de boot een beetje verkent, we voeren toen nog niet dus het was nog lekker warm.
Er is een zwembad met bubbelbaden erbij, een solarium, minigolf-baan, verschillende cafés, winkels, een casino en nog meer dingen.
Na even lekker opgefrist te hebben, moesten we naar de safety drill.
Daar werd uitgelegd hoe je je reddingsvest aan moest doen en meer van dat soort dingen.
Ook moesten de kinderen opletten dat de ouders niet op de trappen gingen zitten (in plaats van andersom), waar de meeste mensen toch schijnbaar niet om konden lachen.
Toen konden we al weer bijna eten, gelukkig mogen we iedere dag onze eigen etenstijd uitkiezen.
Omdat we zo vroeg waren, kregen we een mooi plekje bij het raam.
Je kreeg 2 obers toegewezen die voor alles zorgde.
Het eten was vrij apart, maar het was heel erg lekker.
Ook waren er veel suikervrije dingen, wat natuurlijk heel fijn is.
Er was ook veel vegetarisch, maar dat is niet echt voor ons weggelegd.
’s Avonds zijn we naar het theater geweest, waar een leuke goochelshow was.
Er zijn heel veel activiteiten aan boord, voor kleuters, tieners en volwassenen.
Je zal je zeker niet vervelen op de boot, er is zelfs een klimwand.
Daarna zijn we naar bed gegaan, want we waren toch wel een beetje moe van deze dag en de tijd die iedere keer een uurtje veranderen.
Toen hadden we allemaal zowaar tot 10 uur uitgeslapen (wat meestal niet lukt bij ons).
Na een lekker ontbijt, wat ook weer zeer uitgebreid was, zijn we het bovenste deel van het schip nog gaan verkennen.
Boven zijn er nog veel meer bars, en natuurlijk een mooi uitzicht.
Het waaide erg hard, dus we zijn niet meer naar buiten geweest.
Daarna zijn we naar een lezing over Denemarken geweest, wat best interessant was.
We hoeven ons overigens geen zorgen te maken over de hygiëne aan boord, want je moet overal je handen ontsmetten en er ligt geen papiertje op de grond.
Na geluncht te hebben, zijn we rustig op deck 12 gaan zitten.
Het waaide vrij hard, maar dat geeft niet.
’s Avonds hadden we ons eerste formele diner, mannen in pak en vrouwen in een lange jurk.
Het eten was natuurlijk ook weer heel erg lekker, de keuze is zeer ruim.
We hebben al twee avonden vis op, dus vanavond gaan we waarschijnlijk eens wat anders proberen.
Daarna zijn we nog uitgebreid op de foto geweest, er waren fotografen over de hele boot.
We moeten overigens toch al overal op de foto, met allerlei mascottes etc.
Toen zijn we toch maar gaan slapen, want we waren toch nog wel een beetje moe.
Vanochtend rond 8 uur zijn we aangekomen in Kopenhagen.
Na weer een lekker ontbijt, moesten we ons verzamelen in het theater.
We kregen allemaal een stickertje in welke bus we moesten voor de excursie.
Als eerste gingen we naar de Kleine Zeemeermin, waar het heel druk was.
Het was een erg mooi beeld, maar zoals de naam al zegt best klein.
Toen zijn we in de bus door de stad gereden.
De stad is niet heel erg groot, en er zijn heel erg veel fietsen.
We hebben heel erg veel kerken gezien en andere oude gebouwen, gebouwd lang geleden door Christian IV.
Ook zijn we in een protestantse kerk geweest, typisch Deens.
Het was heel erg wit, en er was niet al te veel decoratie.
Maar het was erg mooi om te zien, en anders dan alle andere kerken.
Daarna zijn we naar het Parliament geweest, wat vrij groot is.
Er is een mooie tuin, en ook grote stallen.
In dat gedeelte van de stad hebben ze geprobeerd Amsterdam na te bouwen.
Het lijkt wel een beetje, maar het is geen Amsterdam.
Toen zijn we naar Amalienborg gegaan, het huis van de koninklijke familie.
De koningin zelf was er niet, maar de kroonprins was er wel.
Het is een vrij groot complex met wachten die op iedere hoek staan.
Een wachtwissel hebben ze niet als de koningin er niet is, dus die hebben we niet gezien.
Ook hebben we het nieuwe Opera House gezien (niet te verwarren met Sydney).
Het is een mooi gebouw, en het schijnt dat het geluid in het gebouw heel goed is.
Toen was onze tour over en zijn we weer naar de boot gegaan.
Nu zijn we even aan het relaxen, met een lekker glaasje drinken.
Wat we vanmiddag gaan doen weten we nog niet, maar morgen is eerst een dag op zee.
We typen onze reisverslagen van te voren, want het internet aan boord is 0,65 dollar per minuut (wat vrij duur is natuurlijk, want het gaat via de satelliet).
We zullen natuurlijk weer zo snel mogelijk van ons laten horen.
We hebben het in ieder geval erg naar ons zin.

Groetjes Selina, Gert & Marja

• 07 Juli 2011 - 19:13

Gerrit:

Zo te lezen zulleen jullie weer de nodige kilo'tjes aankomen. Geniet er maar lekker van.