Peloponnesos (Week 1.2) - Reisverslag uit Kaïáfas, Griekenland van Selina - WaarBenJij.nu Peloponnesos (Week 1.2) - Reisverslag uit Kaïáfas, Griekenland van Selina - WaarBenJij.nu

Peloponnesos (Week 1.2)

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

09 Juni 2016 | Griekenland, Kaïáfas

Nu dan het vervolg van de eerste week van het reisverslag. Nadat we al 2 nachten in Nafplion hadden geslapen, hebben we op de derde dag het stadje zelf nog bekeken. Het belangrijkste monument is de Palamides' burcht, genoemd naar een held uit de Trojaanse oorlog. Dit fort is gebouwd door de Byzantijnen ter bescherming maar werd al veroverd door de Turken voordat het überhaupt af was. Het diende ook als gevangenis, vooral voor de meer belangrijke gevangenen. Vervolgens zijn we naar een ouzo distilleerderij geweest waar ook verschillende ander likeuren werden geproduceerd. Ouzo is een Grieks drankje wat naar anijs smaakt en door veel Grieken gedronken wordt in de zomer. Na een laatste lunch in Nafplion zijn we naar Sparta gereden. Opgravingen stellen hier weinig voor aangezien de Spartanen zich vroeger alleen interesseerden in vechten en niet zozeer in mooie gebouwen. Wel is er een olijfmuseum, een van de belangrijkste export producten van Griekenland. Na een korte stop in Gythion, wat bekend staat om de inktvissen die overal ophangen, kwamen we uiteindelijk aan in Areopolis.
De volgende dag hebben de grotten van Diros bezocht, een niet zo bekende attractie. Het bestaat uit een groot grottenstelsel en een ondergronds meer wat wel 30 meter diep is op sommige plek. We zijn hier dan ook met een bootje doorheen gevaren om alle stalagmieten en dergelijke te bekijken. Hierna hebben we een spookstadje genaamd Vathia bezocht. Vrijwel alle huizen staan hier leeg, al is er tegenwoordig wel een restaurant. Je kunt sommige verlaten huizen ook van binnen bekijken, wat zeker een aparte sfeer geeft. Tussen de middag hebben we heerlijk vis gegeten aan het strand om vervolgens weer terug te keren naar ons hotel in Areopolis, waar uiteindelijk iedereen heeft gezwommen.
De dag erna hebben we oud-Messenia bezocht, ook weer niet zo'n bekende opgraving maar zeker de moeite waard. Heel veel is nog bewaard gebleven en de opgravingen zijn nog steeds in volle gang. Zo is er een muur van 9,5 km lang waarvan de hoofdpoort nog steeds te zien is. In de opgraving zijn onder meer een theater, ziekenhuis en een school inclusief atletiek baan. Dit theater was zeer bijzonder want het is tot nu toe het enige theater uit de oudheid wat een beweegbaar toneel had. Ook was het ziekenhuis niet alleen een ziekenhuis, maar diende ook als een soort tempel voor de god Aesclepius (medicijnen). Van de school staan nog vrijwel alle pilaren overeind en de renbaan is ook duidelijk te zien. Je moet er even wat tijd voor uittrekken, maar er is dan ook meer te zien dan bij sommige andere opgravingen. Na onze lunch zijn we vertrokken naar Kaiafas, wat bekend staat om het zwavelmeer.
Onze laatste dag op de Peloponnesos bestond uit een bezoek aan de tempel van Apollo Epicurios in Vassae, gelegen op een berg bereikbaar via een slechte weg. De hele tempel staat onder doeken, net zoals een circus, zodat het poreuze steen niet verder afbrokkelt. Via dezelfde weg weer terug zijn we naar Olympia gegaan, natuurlijk bekend van de Olympische spelen. Alleen hadden we hier toch wel last van zware regenbuien, die gelukkig wel steeds minder werden. In de opgraving konden we onder meer de tempels van Hera en Zeus zien, een Byzantijnse kerk, en het Phillipeion, gemaakt door Phillipus van Macedonië ter ere van Zeus. Nadat dit bezoek hebben we de Peloponessos verlaten via de brug die ons naar het vasteland bracht.
Nu op het vasteland zijn we in Nafpaktos, van waaruit we Delphi gaan bezoeken. Het verslag van het vasteland volgt weer in het volgende reisverslag.

Groetjes,
Selina, Gert & Marja