Week 1 in Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Selina - WaarBenJij.nu Week 1 in Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Selina - WaarBenJij.nu

Week 1 in Varanasi

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

11 Januari 2016 | India, Benares

Het heeft even geduurd maar ik heb dan nu eindelijk even tijd voor een reisverslag. Zaterdagavond zijn we in Varanasi aangekomen, zonder enige vertraging. Hierna hebben we onze gastfamilie ontmoet en na een korte kennismaking zijn we naar bed gegaan.
Op zondag hebben we een wandeltour door Varanasi gedaan. Onze gids heeft ons de kleine, verborgen straatjes laten zien maar natuurlijk ook de ghats. Hier vinden de crematies van de Hindoes plaats, wel 300 per dag. Omdat Varanasi naast de Ganges ligt en ook de god Shiva als beschermer komen Hindoes uit heel India om hier gecremeerd te worden. Dit is omdat men geloofd dat de ziel hier vrij wordt gesteld van reïncarnatie. Hierna hebben als afsluiter een lassi gegeten, wat een soort dessert met yoghurt en fruit is. Daarna hebben we onze eerste yogales gehad op het dak.
Maandag zijn we voor het eerst naar de Little Stars School geweest om kennis te maken. Eerst kregen we een rondleiding door de 2 gebouwen en hebben we kennisgemaakt met onze klas. Ook krijgen we iedere dag lunch op de school. Hierna zijn we naar het Ashadiya center geweest om hier ook nog een paar keer les te geven. Dit is een centrum voor meisjes die niet meer veilig thuis kunnen wonen maar nog wel in contact blijven met hun familie. Ook hierna hebben we weer yoga les gehad, deze keer in de school.
Dinsdag hadden we onze eerste echte les, van 9 tot 11 uur. Samen met iemand anders geef ik les aan klas 4, ze zijn allemaal ongeveer 9 jaar maar de klassen worden hier ingedeeld op niveau en niet per se op leeftijd. De kinderen krijgen bijna al hun vakken in het Engels maar praten doen ze eigenlijk nooit. Dus de eerste dag wat nog een beetje wennen voor ons en de kinderen maar de tweede dag ging al veel beter al moeten we nog veel oefenen met praten. Na onze lunch op school hadden we onze eerste workshop, en we konden kiezen uit meditatie en koken. Aangezien we ook al yoga hebben leek het me leuk om koken te proberen. Hier hebben we geleerd om gember chai (thee met melk), palak paneer (spinazie met kruiden), rijstepudding en chapaati te maken. Chapaati is een plat brood wat hier altijd gegeten wordt tijdens de maaltijd en het dient in feite als bestek.
De volgende dag hebben we tijdens de les het lokaal een beetje versierd met wat knutselen en een Indische vlag. Na onze les gaan we altijd naar een café, natuurlijk met WiFi, en op onze weg ernaartoe komen we iedere dag een hond tegen die ons blijkbaar niet zo aardig vindt en er is zelfs al iemand bijna gebeten. Dus iedere dag lopen we er met een grote boog omheen. In de middag hadden we onze tweede workshop, namelijk Bollywood dansen en Ayurveda. Ayurveda is de oudste georganiseerde geneeskunde, en ayur betekent leven en veda is wetenschap of kennis. De eerste les hebben  we geleerd over de geschiedenis van Ayurveda, de 5 periodes waarin het is opgedeeld (Veda, Samhita, Buddhistisch, Middeleeuwse, Moderne periode) en de 5 verschillende elementen die een rol spelen bij de behandeling.
Donderdag zijn we weer begonnen met lesgeven, en deze keer hebben we de Hokey Pokey geleerd. Na de lunch zijn we weer naar het Ashadiya center geweest, deze keer om echt les te geven, maar vooral om met spelletjes te proberen om de meisjes wat Engels bij te brengen. Na de yogales hebben we met z'n allen gegeten.
Op vrijdag hebben we natuurlijk weer lesgegeven, en deze keer hebben we geprobeerd Wie ben ik? te spelen, maar dit bleek nog een beetje te lastig. Na de lunch hadden we onze eerste Hindi les waarin we aardig wat bruikbare woorden en zinnen hebben geleerd. Ook hadden we een cultuur les, de eerste keer over de kasten. Dit was zeer interessant en we kijken al uit naar de volgende les.
De kinderen gaan op zaterdag ook naar school dus ook toen moesten we lesgeven. We hebben de week afgesloten met het maken van tekening, maar helaas moesten we eerder weg. Iemand van onze groep was namelijk jarig en dat moest gevierd worden met taart, samen met hun klas en een aapje. Na de lunch zijn we naar de zijdefabriek geweest waar we konden zien hoe sjaals en sarees (traditionele Indische kleding) worden gemaakt. Met de hand duurt het zo'n 15 dagen omdat de sarees 6 meter lang zijn en ongeveer een halve meter per dag kan worden gemaakt. En hierna konden we natuurlijk weer shoppen en een keer vroeg naar huis.
Op zondag hoeven we geen les te geven en hebben we een excursie gemaakt naar Sarnath. Dit is de plek waar Buddha zijn eerste speech heeft gehouden. Eerst zijn we naar de opgravingen van de Dhamekh Stupa geweest, maar omdat onze gids vrijwel geen Engels sprak wisten we eigenlijk niet waar we waren. Maar na wat rondvragen kwamen we erachter dat het vroeger een stad is geweest en de stupa bij de stad is gebouwd. In stupa's worden de asresten bewaard, en hier zouden die van Buddha in liggen, verspreid over nog 3 andere plaatsen. In het Archaeologische Museum waren beelden van goden en Buddha te zien. Ook zijn we naar een standbeeld van Buddha geweest, maar deze bleek nog geen 10 jaar oud te zijn en wat gebouwd door de Indische regering. Daarna zijn we naar het Ramnagar fort geweest waarin allerlei koloniale objecten te zien waren, zoals koetsen, geweren en zelfs opgezette tijgers en beren. 's Avonds hebben we een boottocht over de Ganges gemaakt en vanuit de boot konden we het vuur en de crematies goed zien. Daarna hadden we onze wekelijkse meeting, deze keer met pizza maar de rest van de week natuurlijk Indisch eten.
Foto's zal voorlopig nog niet lukken aangezien ik geen kaartlezer bij heb en het internet ook niet goed genoeg is. Ik hoop dat dit voorlopig genoeg informatie was, want ik heb waarschijnlijk volgende zondag pas weer tijd om te schrijven.

Groetjes Selina