Taj Mahal & Akshardham - Reisverslag uit Agra, India van Selina - WaarBenJij.nu Taj Mahal & Akshardham - Reisverslag uit Agra, India van Selina - WaarBenJij.nu

Taj Mahal & Akshardham

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

01 Januari 2016 | India, Agra

Hallo iedereen,

Gisteren zijn we dan eindelijk naar de Taj Mahal geweest. Om 6 uur 's ochtends zijn we vertrokken en na een rit van ongeveer 4 uur kwamen we aan in Agra. Gelukkig hadden we goed weer en niet teveel mist. Ook had de gids van te voren tickets gekocht, wat gezien de rijen in India heel fijn was. Er zijn 3 verschillende ingangen naar de Taj Mahal, dit is zo omdat er 1 ingang is voor de eerste vrouw van de koning, eentje voor de tweede en de laatste voor de derde vrouw. Als laatste is er de Royal Entrance, waar de andere bezoekers naar binnen mochten. De Taj Mahal staat bekend als het liefdesmonument van India omdat de liefde religieuze verschillen heeft overwonnen. De prins was namelijk moslim, maar zijn tweede vrouw was Hindoeïstisch. Naast de Taj Mahal staat aan de linkerkant een moskee en aan de rechterkant een gebouw wat nu een gasthuis is voor belangrijke gasten. Het is namelijk vrijdag ook gesloten, behalve voor moslims om te bidden. Na heel veel foto's kwamen we dan bij de Taj Mahal zelf. Deze is ingelegd met speciale stenen in de vorm van bloemen die doorschijnend zijn als er licht op schijnt. Dit is het beste te zien met volle maan, maar dan zijn er maar 300 bezoekers toegestaan die minstens 24 uur van te voren een kaartje hebben gekocht. Helaas was de volle maan net geweest. Aan de achterkant loopt een rivier, en aan de overkant is de fundering voor een tweede Taj Mahal te zien. Deze had zwart moeten worden, als een schaduw van de witte. Maar dit had al 22 jaar gekost en daarom is de tweede ook niet afgekomen. Voor de Taj Mahal zit er een rij fonteinen en aan de zijkant bomen.

Hierna zijn we naar de juwelier geweest en hier konden we een special steen zien, namelijk de Star of India. Als dit soort steen in het licht word gehouden kan je een ster zien. Dit kan met allerlei soorten stenen zoals robijn en saffier. Maar ze worden niet geexporteerd en zijn eigenlijk vrijwel alleen maar in Agra te krijgen. Hierna hebben we buiten geluncht en vervolgens zijn we naar de leermaker geweest. Hier waren heel veel schoenen en tassen en dergelijke te krijgen voor goedkoper dan normaal omdat ze hier gemaakt worden. Daarna begon onze lange rit terug naar Delhi weer, met Indische muziek en al. Rond een uur of 10 waren we weer terug en toen moest natuurlijk nieuwjaar gevierd worden. In ons hotel was een feest gaande waar wij ook uitgenodigd werden.

De volgende dag hebben we natuurlijk eerst uitgeslapen. Vervolgens zijn we met de metro naar Akshardham gegaan. We wisten niet precies wat we moesten verwachten, maar het was echt verschrikkelijk druk. Er waren bijna alleen maar Indiërs en ongeveer alles moest ingeleverd worden, telefoons, camera's, tassen et cetera. Na heel veel duwen waren we dan eindelijk binnen, wat uiteindelijk niet eens zo heel veel tijd kostte, minder dan de deposit. Het is echt een prachtige tempel om te zien, dus het was heel jammer dat we geen foto's konden maken. Toen we aankwamen was het nog licht en naarmate het donker werd, werd de tempel zelf ook verlicht. Dit is alleen op bepaalde dagen van de week, en ook is er een watershow maar daar zijn we niet meer naartoe geweest. De tempel is helemaal bewerkt aan de binnen en buitenkant. Aan de onderkant loopt een relief met olifanten en allerlei soorten dieren, en hogerop het verhaal van Swaminarayan, aan wie de tempel was toegewijd. Ook de plafonds waren heel gedetailleerd en in het midden stond een groot gouden standbeeld van de god Swaminarayan, helemaal met glitters en al. Aan de linkerkant, bij binnenkomst, is nog een park met een aantal beelden, die gegroepeerd zijn in belangrijke mannen en vrouwen, en krijgers. Na nog even wat gegeten te hebben bij de uitgang en toch nog een foto van ons bij de tempel zijn we weer teruggegaan naar ons hotel.
Op de metrostations kan je kaartjes kopen, en er is overal een speciale vrouwenwachtrij en ook apart wagons. Dit kostte maar 16 roepies, ongeveer 20 cent. Op de terugweg naar ons hotel kwamen we nog langs een soort feest, waar allerlei standbeelden van de goden stonden opgesteld op een soort muur waaruit ook een waterval kwam. Weer werden we uitgenodigd dus hebben we nog een voorstelling met muziek en dans kunnen zien, wat zeker leuk was om een keer te zien. Na nog even wat gegeten te hebben gaan we zo weer slapen en morgen vliegen we naar Varanasi. Als er daar weer wat bijzonders te vertellen is, komt er weer een nieuw reisverslag.

Groetjes Selina

• 01 Januari 2016 - 20:27

Harry Versluis:

Selina eerst een gelukkig nieuwjaar
    als ik allemaal leest is het erg mooi
    zomaar een kleine reaktie en groeten van
    OPA en OMA

• 02 Januari 2016 - 09:47

Gerhard Verschoor:

Hoi Selina,
    Ook ik vind het leuk om jouw verhalen in een ver land te volgen. Ik wens je veel plezier in India. Succes bij het lesgeven.
    Groet, Gerhard Verschoor