Dag 9, 10 & 11 Maumere/Kelimutu/Bajawa - Reisverslag uit Detusoko, Indonesië van Selina - WaarBenJij.nu Dag 9, 10 & 11 Maumere/Kelimutu/Bajawa - Reisverslag uit Detusoko, Indonesië van Selina - WaarBenJij.nu

Dag 9, 10 & 11 Maumere/Kelimutu/Bajawa

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

16 Juli 2015 | Indonesië, Detusoko

Hallo allemaal,

Hier zijn we dan weer, en deze keer vanuit Flores. Twee dagen geleden zijn we vanaf Denpasar (Bali) naar Maumere (Flores) gevlogen. Gelukkig hadden we deze keer maar 1,5 uur vertraging. Helaas waren toen wel te laat om nog even van het strand te genieten, maar ’s avonds hadden we wel een lekkere barbecue op het strand en letterlijk in het zand.

De volgende dag zijn we op weg gegaan naar Moni, ook wel Detusoko. Dit is een rit die een paar uur duurt, maar tussendoor wel prachtige uitzichten oplevert. Flores bestaat namelijk voor het grootste deel uit bergen, en de wegen gaan ook langs het strand. ’s Ochtends zijn we naar het dorpje Sikka geweest om de kerk daar te bekijken. Deze stond van binnen helemaal in de steigers om geverfd te worden, wat dan ook wel weer een leuk effect gaf. Op Flores is juist katholicisme het meest vooraanstaande geloof in tegenstelling tot Java wat zeer islamitisch is en Bali wat nog hindoeïstisch is. Het kerkje is gedecoreerd met speciale ikat motieven waar het dorpje bekend om staat, die ook gebruikt worden bij het weven.

Vervolgens zijn we verder gereden om een lunch te hebben bij een restaurantje aan het strand. Aan het strand betekent natuurlijk dat er veel vis is, wat we dan ook gegeten hebben. Ook hebben ze hier rode rijst die veel gegeten wordt maar op Java en veel andere plekken juist helemaal niet populair is. Hierna zijn we verder gereden naar het stadje Moni, naar een klein hotelletje met maar 3 kamers (en veel hotels met exact dezelfde naam, dus vergis je niet).

Vandaag moesten we vroeg vertrekken om de zonsopgang te zien bij Kelimutu, namelijk om 4 uur in de ochtend. Vanuit Moni is het zo’n drie kwartier rijden, met vervolgens nog een stuk lopen naar het uitzichtpunt over de 3 kratermeren. Deze meren liggen boven de wolken, dus er is een beetje geluk voor nodig om alle 3 de meren te kunnen zien, maar dat geluk hadden we deze keer. De meren zijn bijzonder omdat ze door hun chemische samenstelling steeds van kleur veranderen, al dan geleidelijk aan. Op dit moment zijn ze turquoise, donkergroen en donkerbruin. Dus een andere keer kunnen ze rood of zwart geworden zijn. Ook wonen er aapjes die na de zonsopkomst te voorschijn komen. De zonsopkomst hebben we niet veel van gezien, maar de meren waren natuurlijk het belangrijkst.

Hierna zijn we weer verder gereden over de vrij goed geasfalteerde weg, met hier en daar wat wegwerkzaamheden die alleen in de droge tijd verricht kunnen worden, en bochten, heel erg veel bochten. Ook vandaag zijn we weer gestopt op het strand om te eten, deze keer met onze eigen lunchbox. Het strand heette de Blue Stone Beach omdat er over het hele strand blauwgekleurde stenen te vinden waren. Dus na even uitrusten op het strand zijn we weer verder gereden, deze keer naar Bajawa. Hier zijn we net aangekomen, en morgen gaan we verschillende dorpjes bezoeken en als het goed is een bezoek aan de warmwaterbronnen in Soa brengen. Het weer is hier ook zeer aangenaam, iets minder vochtig, dus we hebben het zeer naar ons zin. We zullen uiteraard weer proberen om zo snel mogelijk iets te laten horen.

Groetjes Selina, Gert & Marja