Dag 5 & 6 Bromo/Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Selina - WaarBenJij.nu Dag 5 & 6 Bromo/Kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Selina - WaarBenJij.nu

Dag 5 & 6 Bromo/Kalibaru

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

11 Juli 2015 | Indonesië, Kalibaru

Hallo allemaal,

Hier zijn we dan weer, na gisteren een hele lange dag. Om middernacht moesten we ons hotel al verlaten om richting de Bromo te gaan rijden. Rond een uur of twee kwamen we aan in een dorpje vlakbij de Bromo om vervolgens op de jeep te stappen. De weg naar de Bromo en het uitkijkpunt voor de zonsopgang is namelijk veel te steil om met een gewone auto te komen. Onderweg was het natuurlijk heel donker, maar ook heel erg mistig. Naar het uitkijkpunt voor de zonsopgang was nog zo’n anderhalf uur rijden. Het was, aangezien we al gewend zijn aan de warme temperaturen, zeer koud. We moesten nog even wachten op de zon die rond vijf uur opkwam. Helaas was het vrij mistig, maar we hebben gelukkig nog wel een deel van de zonsopgang kunnen zien. Vanuit het uitzichtpunt zie je ook de Bromo zelf.

Na een ontbijtje bij het uitzichtpunt zijn we weer een stukje afgedaald om vervolgens de Bromo te kunnen beklimmen. Deze heeft een trap van 250 treden, maar hiervoor moet je al een aardig eindje de heuvel op. Dit eerste stuk kan gelukkig ook met een paard gebeuren. Vanuit de vulkaan zelf komt een zwavellucht en soms komt er ook as uit de vulkaan. Ook komt er continu een grote witte rookwolk uit de vulkaan.

Rond een uur of acht zijn we weer afgedaald en vervolgens met de jeep weer teruggereden naar de auto. Hiermee vervolgden we onze reis naar Kalibaru, waar we na een lunch onderweg om vier uur aankwamen in het Margo Utomo Agro Resort. Dit hotel bestaat uit verschillende huisjes, zeg maar twee-onder-een-kap, en een tuin vol met bloemen en andere planten.

Vandaag hebben we in de ochtend een plantage bezocht, waar ook zo’n dertig weeskinderen wonen. De inkomsten van de plantage worden gebruikt om het weeshuis te onderhouden. De plantage heeft veel verschillende soorten planten, zoals kruidnagel, kaneel, kardemom, palmsuiker, peper, nootmuskaat (waar overigens ook jam van gemaakt kan worden), gember, vanille, citroengras, cacao, rijst en natuurlijk koffie. Na een deel van de plantage te hebben bezocht en ook de rijstvelden, kregen we een dansvoorstelling van de kinderen en we mochten zelf natuurlijk ook dansen. Ook kregen we allerlei kunstwerkjes en zelfs een boeket gemaakt van jong palmblad. Voor de mannen was een kroon ook gemaakt van blad en voor de vrouwen een hibiscus (Chinese roos) in het haar.

’s Middags hebben we een klein stukje over de lokale markt, die al om drie of vier uur ’s middags dichtgaat, gelopen. En ook hebben we in een warung, een eettentje, onze lunch gegeten. ’s Middags hebben we even in het zwembad gelegen en ook nog een Javaanse massage gehad. Er ligt overal veel zwarte as, namelijk door de vulkaan die op Bali is uigebarsten. Vanavond gaan we weer vroeg naar bed, want we beginnen morgenochtend vroeg met een bezoek aan de Ijeng-krater als het weer goed genoeg is. Hierna gaan we naar Bali, dus we hopen dat de vulkaan tegen die tijd weer een beetje rustig is.

Groetjes Selina, Gert & Marja

• 26 Juli 2015 - 20:47

Gerhard Verschoor:

En Gert, hoe was het om na 28 jaar weer op de Bromo te staan? Is er veel veranderd in die tijd, het zal vast drukker geworden zijn.
    Groet, en een goede reis verder!