Sint Petersburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Selina - WaarBenJij.nu Sint Petersburg - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Selina - WaarBenJij.nu

Sint Petersburg

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

12 Juli 2011 | Rusland, Moskou

Hier zijn we weer, deze keer vanaf midden op zee.
Gisteren moesten we weer vroeg ons bed uit, gelukkig was het deze keer wel goed gegaan met de tijd.
Daarna moesten we door de douane, er loopt ook overal bewaking rond.
Gelukkig was iedereen in onze bus op tijd, dus we konden 10 minuten eerder weg.
Dat was maar goed ook, want we stonden al bijna gelijk in de file.
Het is de een na grootste stad van Rusland, en er zijn zo’n 3 miljoen auto’s.
Na de grote brug, die ’s nachts ongeveer 3 uur lang open staat, was het bijna gelijk ook weer over.
Al de huizen vlak bij de pier waren gemaakt van grote betonblokken, in de stad zelf was het wat kleurrijker maar het was dezelfde opzet.
En ook al waren de wegen van asfalt, het was lang niet overal in goede staat.
De stad zelf zijn we gewoon doorgereden, want we waren op weg naar Peterhof oftewel het Zomerpaleis.
Dat was natuurlijk gebouwd door Peter de Grote, als zijn paleis voor in de zomer.
Het was vroeger ook de hoofdstad, dus het is een logische plek.
Het was eigenlijk gesloten die dag, maar het was speciaal geopend voor de toeristen.
De gids zei dat het een rustige dag was, dus het zal dan wel héél erg druk zijn.
Eerst gingen we naar het museum wat het eigenlijke paleis is.
Je mocht helaas geen foto’s maken binnen, wat heel erg jammer was.
We kregen wel een radio met oordopjes, zodat we de gids goed konden horen omdat het zo druk was.
De eerste trap en zaal waren gelijk al in barokstijl gemaakt, met veel goud en krullen.
Er was wel vrij veel gerenoveerd, omdat veel verloren is gegaan in de Tweede Wereldoorlog.
De spiegels in de zaal, recht tegen over elkaar, zorgden voor een heel ruimtelijk effect.
Alle zalen hadden een andere kleur, maar leken wel op elkaar.
Er waren ook enkele zalen in Chinese stijl, met originele panelen.
Ook stonden er in enkele kamer gigantische kasten met Delftsblauwe tegels.
Een van de tsaren was daar door gefascineerd.
De slaapkamers hadden vooral veel patronen met bloemen, ook een beetje Chinese stijl.
Veel van die gordijnen waren van zijde gemaakt, en het was dus heel moeilijk om die te maken.
In de dinerzaal stonden gedekte tafels, wat wel een beter idee gaf van hoe ze toen aten.
Ze hadden geen porselein, omdat alleen de Chinezen dat toen wisten, maar ze hadden wel iets wat er op leek met een crème achtige kleur.
Na nog wat kamers, zijn we naar buiten gegaan.
Daar was nog een groot park, met heel veel fonteinen.
Peter de Grote vond dat het park niet onder mocht doen voor Versaille.
Er is wel 1 groot verschil, en dat is dat de fonteinen het altijd doen omdat het water natuurlijk is.
Ook waren er verschillende verassings fonteinen, die aangingen als je bijvoorbeeld op de verkeerde steen stapte.
Buiten was het eigenlijk lekkerder dan binnen, want binnen was er geen enkele vorm van luchtverfrissing.
Daarna gingen we weer naar boot, waar ’s middags nog lekker gezwommen hadden.
De zon schijnt niet al te vaak in Sint Petersburg, maar als ie schijnt is het ook 30 graden.
Na natuurlijk weer een overheerlijk diner, konden voor het eerst in een week op een bed slapen dat stil bleef staan.
Niet iedereen heeft last van de bewegende boot, maar ik wel helaas..
Vandaag moesten we ook weer vroeg op, voor een tour van bijna 9 uur.
’s Ochtends gingen we naar de Hermitage.
Dat is tegenwoordig alleen een museum, geen paleis meer.
Er zijn 4 verschillende gebouwen, met vele schilderijen van veel verschillende stijlen.
Ook de muren en plafonds waren weer versierd in barokstijl.
We hadden ook weer een radio met oortjes, want het was ook weer heel erg druk.
We hebben schilderijen uit de Renaissance gezien, Nederlandse en Franse grote schilders en als laatste het Frans impressionisme.
Natuurlijk hebben we lang niet het hele museum gezien, hooguit 1/100.
Als je alle werken 1 seconde zou bekijken, zou je er ongeveer 10 jaar over doen om alles te zien.
Er stonden bijna nergens banken, dus je moest 2 uur staan.
Maar het was wel de moeite waard, er was veel verschil en je verbaasde je over de hoeveelheid schilders waar werken van hingen.
Buiten, op het grote plein voor de Hermitage, stond een grote zuil ter ere van de overwinning op Napoleon.
Het mooie was, dat ze die slag helemaal nooit gewonnen hebben.
Toen de Fransen Moskou overnamen, vluchtte de tsaar naar Sint Petersburg, en ging weer terug toen de Fransen er genoeg van hadden.
Dus in principe hadden de Fransen gewonnen, maar daar denken ze tot nu toe heel anders over in Rusland.
Daarna hadden we lunch in een restaurant.
Alles was weer heel erg lekker, ook al dacht niet iedereen er zo over in onze groep.
We kregen er ook een glaasje wodka en champagne bij.
Toen moesten we ons haasten naar de bus, want het weer was omgeslagen.
We zaten net in de bus toen het keihard begon te regenen.
Je zag haast niks meer, en iedereen buiten moest een plekje vinden om te schuilen.
We konden dus ook moeilijk foto’s maken vanuit de bus voor de city tour.
Eerst zijn we naar de Sint Isaac’s kathedraal gegaan, de op 3 na grootste kathedraal in de wereld.
Binnen waren sommige van de decoraties in de barokstijl, en voor de rest waren de muren beschilderd met fresco’s.
Toen zijn we bijna heel de stad doorgereden.
Ook zijn we nog gestopt bij de Vliegende Hollander, wat nu een drijvend restaurant is.
Helaas konden we bij de Aurora, een oud gevechtsschip, geen foto’s maken buiten omdat sommige mensen in de bus het te hard vonden regenen (een paar druppels, maar goed).
Daarna zijn we naar de Church of the Spilled Blood gegaan.
De buitenkant op zichzelf is natuurlijk al prachtig, met de gekleurde torens.
We zijn zelf nog naar binnen gegaan, want dat zat niet bij de tour zelf.
De kaartjes waren nog vrij duur, maar het was zeker de moeite waard.
Aan de binnenkant waren alle muren versierd met fresco’s, met verhalen uit het Russisch Orthodox geloof.
Daarna moesten we weer terug naar de boot, want het was al kwart voor 5.
Wat we allemaal precies gezien hebben, weten we niet meer maar de belangrijkste dingen waar we gestopt zijn natuurlijk wel.
In ieder geval heel veel historische gebouwen, veel paleizen en nog wat standbeelden.
Terug bij de boot moesten we ons natuurlijk even opfrissen, we waren gelukkig nog net op tijd binnen voor de regen.
Om half 7 konden we weer naar het diner, deze keer met een heerlijke biefstuk.
De reden dat we iets later wegvoeren dan gepland, was omdat er ’s middags een harde wind was geweest.
De boot was afgedreven, dus ze hadden de loopplank in moeten halen voordat deze in het water viel.
Sommige mensen hadden hierdoor ook hun middagexcursie gemist.
Wij hebben er in ieder geval geen last van gehad, maar de kapitein zelf heeft het gemeld om spookverhalen te voorkomen dus we moeten er maar op door doen dat het waar is.
Vannacht hebben, zowaar, weer eens een andere tijdzone.
Deze keer wel in ons voordeel, want we gaan weer een uur terug.
De zee zal vannacht ook wel iets onrustiger omdat het onweer nog in de lucht zit, dus dat zal niet heel erg lekker slapen.
Maar we verheugen ons alvast op morgen, want dan gaan we naar Estland, Tallinn.
We laten natuurlijk weer zo snel mogelijk horen hoe het gaat.
Groetjes Selina, Gert & Marja