Mulu - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Selina - WaarBenJij.nu Mulu - Reisverslag uit Miri, Maleisië van Selina - WaarBenJij.nu

Mulu

Door: Selina

Blijf op de hoogte en volg Selina

29 Juli 2010 | Maleisië, Miri

We zijn sinds gisterenochtend weer terug uit Mulu.
Gelukkig allemaal ongedeerd, op een gekneusde pols & duim na.
Het was wel de moeite waard om te zien.
De eerste dag konden we in de ochtend nog uitrusten, maar 's middags mochten we gelijk 10 km lopen.
Het eerste stuk ging door de jungle, waar we allerlei insecten hebben gezien.
De eerste grot waar we in zijn geweest, was Lang's Cave.
De naam zegt het al, hij was heel er lang.
Helaas was er in die grot niet zo heel erg veel te zien.
Daarna zijn we nog een heel stuk doorgelopen naar de Deer Cave.
Dat is de grootste grot ter wereld & is ook de bekendste grot van het park.
's Avonds als het gaat schemeren vliegen zo'n 2 á 3 miljoen vleermuizen uit om te gaan jagen in de buurt van Miri.
Dat is wel bijzonder om zoveel vleermuizen tegelijk te zien & ze maken ook een heel grappig geluid als ze met zoveel zijn.
Het is een soort gezoem & getik tegelijk.
Daarna moesten we helaas nog 3 km terug lopen naar de taxi.
De tweede dag hebben we nog 3 grotten gezien.
We werden opgehaald in een longboat & zijn we naar een dorpje gegaan.
Daar hebben we longhouses gezien & een kleine lokale markt met souvenirs.
Daarna zijn we verder gevaren naar de Wind Cave.
Dat was één van de mooiere grotten.
Als je op één van de smallere stukken van het pad stond, kon je de wind van buiten voelen (vandaar de naam).
Na de Wind Cave was de Clearwater Cave aan de beurt om door ons bezocht te worden. Er stroomt een ondergrondse rivier door de grot, het water is niet eens erg koud. De paadjes zijn erg glibberig, Er was een hele mooie zaal met enorme stalach(t)mieten. Veel foto's gemaakt, best lastig, want het licht van een flitser gaat compleet verloren in de gigantische ruimte. Camera ondersteunen en stilhouden. Er is +/- 70% van de foto's gelukt!
Na de lunch (rijst met curry en kip) zijn we weer teruggevaren naar het hotel. 's Middags nog even gezwommen in het zwembad.
De volgende dag zijn we om 9 uur 's ochtends naar het vliegveld vertrokken.
Na een vlucht van ruim een halfuur waren we weer geland in Miri.
De lunch tegenover het hotel bij een Chinees restaurant inclusief drankjes kostte 34 ringgit (8 euro) voor drie personen!
's Middags hebben we onze posities op de ligbedden bij het zwembad weer ingenomen en daarna een paar baantjes gezwommen.
's Avonds hebben we in het andere Chinese restaurant tegenover het hotel gegeten.
Na een goede nachtrust zijn we met de shuttlebus van het hotel naar de Óld Town' gereden. We hebben op de food- en fishmarket rondgekeken nog allerlei winkeltjes bezocht.
Na een wandeling door Miri hebeen we geluncht bij KFC in de Bintang Shopping Mall. 's Middags gerelaxed op de hotelkamer (no pooltime, heavy rainfall)

• 29 Juli 2010 - 18:40

Wendy:

Hoi,
    Heb je het silhouet gezien van Abraham Lincoln in de rotsformatie van de Deer cave? Gigantische oorlellen hebben de oudere vrouwen hé.En hebben jullie nog gezwommen bij de clear water cave? Het maakt je jaren jonger! 9 Jaar geleden waren we ook op deze plekken.....Leuk om te lezen, Gr Wendy en van Willem denk ik ook.

• 30 Juli 2010 - 18:32

Gerrit En Conny:

Zal wel erg donker zijn geweest in die grotten. Maar wie heeft (hebben) zich bezeerd?

Groeten Gerrit en Conny

• 31 Juli 2010 - 12:33

Selina, Gert & Marja:

We kunnen de reacties niet via de mail beantwoorden, maar we hopen dat jullie ze hier misschien nog lezen.

wendy: Ja, we hebben Abraham Lincoln gezien (helaas geen foto). We hebben niet gezwommen, omdat er net een ongeluk gebeurt was.

Gerrit en Conny: Selina was (helaas) de gelukkige. Gelukkig wel rechts.